Groeien en bloeien

Niet lang gelden had ik weer zo’n mooi gesprek. Veranderen of transformeren? Ik kan die twee altijd het beste uit elkaar houden door aan een vlinder te denken, dat is een transformatie van een rups. De rups heeft blijvend een nieuwe gedaante aangenomen.

Veranderingen daarentegen, houden een permanent risico van terugval in zich. Het oude blijft altijd aanwezig. Een stap naar het onbekende, de veranderde situatie, is zwaar. Een pad vol valkuilen en verleidingen om net toch maar bij het oude te laten. Moedwillig of onbewust.

Groeien is veel duurzamer dan veranderen

Bij een goed opleidingsinstituut als Vista Nova, doen we niet aan veranderen, maar aan groei! Het oude is nog bekend, herkenbaar en bruikbaar. Maar heeft door gerichte en begeleide groei een nieuwe vorm gekregen. Zelfs nieuw geluid, nieuw volume en nieuwe zichtbaarheid. Gegroeide mensen weten waar ze vandaan komen en hebben zich ingespannen daar een grotere, bij hun talent en betekenis passende, vorm voor te creëren.

Een nieuwe vorm aannemen vanuit de analyse: “Ik verander omdat er iets niet goed gaat of is gegaan”, heeft alle risico’s in zich van terugvallen in oud gedrag en oude gewoonten. De wet van behoud van ellende. Maar groeien, dat is pas wat. Dan ben je nog altijd wie je bent, maar groter, belangrijker, impactvoller en van nóg meer betekenis. Ook dat is hard werken! Wij zorgen voor de voeding, jij neemt het op. Dat is puur leiderschap over je betekenis. Kom ook eens meedoen bij Vista Nova. Daar ga je van bloeien.

Hans van Westen
Reacties: hansvanwesten@vistanova.nl

Nieuw leiderschap & HRM

Nieuw leiderschap: een steeds vaker gehoorde term, meestal in combinatie met Nieuw Organiseren. Wat is Nieuw Leiderschap en welke kenmerken heeft het? Wat zijn goede vragen voor een (top)leider om zichzelf te stellen en hoe geef je er handen en voeten aan, als leider? Wat heeft de beweging naar Nieuw Leiderschap nodig en wat vraagt dit van jou in relatie tot bestaande HR-beleidskaders, -instrumenten en praktijk? De antwoorden op deze vragen en meer komen aan bod in dit college.

Het vernieuwde merk Vista Nova

College Vista Nova: Het vernieuwde merk Vista Nova

In dit college vertellen we je over de strategische uitgangspunten, de achtergronden bij de ontwikkeling van het nieuwe logo en huisstijl. En laten we de verschillende middelen zien. Dit college geeft een kijkje achter de schermen bij Vista Nova. De theorie kun je ook gebruiken bij een vergelijkbare vraag voor je eigen bedrijf; groot of klein. 

Meer overzicht?
Filter hier op een categorie

Alle items
Interview
Nieuws
Blog

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.