We spraken Jacques Loevezijn over zijn deelname aan de training Activerend Coachen en vroegen hem naar zijn ervaring en wat de training hem heeft opgeleverd.
Hij kijkt met een bijzonder positief gevoel terug op de training Activerend Coachen. Wat voor hem direct opviel, was de prettige balans tussen theorie en praktijk. In een betrokken groep studenten werkte hij onder begeleiding van Marcella van Doorn, die hij omschrijft als inspirerend en zeer ervaren. Die combinatie zorgde voor een veilige en energieke leeromgeving.
Met name de bezielende begeleiding en de rake oefeningen maakten indruk. Ze nodigden uit tot reflectie en deden tegelijk een beroep op het directe handelen als coach. Hij merkte dat hij dankzij de training nieuwe manieren ontdekte om coachees daadwerkelijk in beweging te krijgen. Door het toepassen van agile instrumenten en het werken met kleine stappen lukt het hem nu ook om minder betrokken coachees actiever te betrekken bij hun eigen proces.
Een inspirerende dag onder leiding van een zeer ervaren coach. Marcella van Doorn creëert een warme en veilige sfeer waarin je je snel op je gemak voelt en iedereen ruimte krijgt. De training gaf mij concrete ideeën om activerend coachen toe te voegen aan mijn praktijk, bijvoorbeeld al bij de intake. Modellen en werkvormen zoals het boostkompas helpen om voortgang en het echte knelpunt zichtbaar te maken. Daarnaast leverde de dag ook inzicht op in mijn eigen proces en wat ik daarin nodig heb.
Een belangrijk inzicht voor hem was dat outcome- en procesdoelen minder duurzaam zijn. Doelen die aansluiten bij de persoon die je wilt zijn, blijken veel meer te beklijven. Dat perspectief gaf hem niet alleen nieuwe taal, maar ook meer diepgang in zijn coaching.
Volgens hem ligt daar ook de kracht van de training. Activerend coachen leert je als coach hoe je beweging creëert en vasthoudt. In elke coachpraktijk krijg je immers te maken met coachees die minder betrokken zijn. Juist voor zowel minder ervaren als ervaren coaches biedt deze training concrete handvatten om met behulp van agile instrumenten die beweging bij de coachee te laten ontstaan en te behouden.

